top of page

Hoe het begon

Hoe de stichting tot stand is gekomen is een heel verhaal:

in 2001 wilden mijn vrouw Willy en ik in het voorjaar een zonvakantie boeken.

Bij het reisbureau werd als alternatief voor een van de Canarische eilanden Gambia genoemd. Een land waar we beiden nog nooit van hadden gehoord.

We hebben geboekt, kwamen terecht in Tanjeh, in The Paradise Inn lodge. We ontmoetten daar Paps, Pamodou Camara, die de rest van de vakantie onze gids is geweest. Hij heeft ook enkele keren op de Afrikaanse drum, de djembé, gespeeld.( http://www.gnomehome.demon.nl/ngoma/sounds/djembe.ra)

Als uitbreiding van onze vakantie hadden we ook een stedentrip door Senegal geboekt. Pas toen we in de bus zaten bleek dat deze reis geanuleerd was en we een natuurreis zouden maken naar Niokolo Koba, een natuurreservaat in Senegal.

Voor mijn vrouw een enorme teleurstelling, achteraf heeft het ons veel gebracht.

In Niokolo Koba brak een van de medereizigers zijn been, 's avonds in het donker. De volgende dag vertrokken we naar Basse in Gambia, waar het dichtstbijzijnde ziekenhuis was. In het ziekenhuis, sprak ik met enige verplegenden, heel interessant, over levensomstandigheden in Gambia. Opeens moesten we weg, want het been was gezet en gegipst en onze reis werd vervolgd. In de haast kon ik geen adres of iets dergelijks van de "nurses" noteren. Via de vrouw van de man met het gebroken been, kreeg ik echter het e-mailadres van de behandelende arts. In Nederland nam ik contact met hem op om te vragen of hij me in contact kon brengen met de twee ziekenverzorgers. Dat heeft hij gedaan en ik heb een tijd met de verpleegkundigen gecorrespondeerd, totdat bleek dat ik geen hulp voor hen kon zijn om naar Europa te komen, want dat wil bijna iedereen.

Het contact met de arts bleef.Tot hij weer terug ging naar Nigeria en hij ons vroeg of wij een missionarisvriend van hem wilden steunen, hij zou ons dan zijn e-mailadres geven. Dat contact hebben we gezocht. Op deze manier kwamen in verbinding met onze vrienden Taylor en Miracle Iwodi, 2 Nigeriaanse mensen die uit idealisme missionaris zijn geworden en een missiepost bij de Fula's in Mansanjang zijn begonnen.

De missiepost heet Mission House of The Gambia. Nu is meteen duidelijk waarom de stichting deze naam draagt.

Het contact met de dokter is trouwens ook gebleven. We bezochten hem en zijn familie in Nigeria. Dit resulteerde uiteindelijk in ons nieuwste project het financieren van de bouw van een ziekenhuis in Ado Ekiti, Nigeria